söndag 4 mars 2012

Murgrönan i fönstret och skissblocket.

Jag såg Lånaren - Arriety och blev tokförälskad i murgröna. Jag tog två sticklingar från min systers murgröna. Efter en tid i ett glas i fönstret hemma i stan började de få rötter. Nu har de fått en egen kruka i mässing. 

Det är svårt att måla med akvarell. Jag kan inte styra vatten och färger som jag gör med tusch och stålspets. Jag antar att det samtidigt finns vissa likheter. Börja med det ljusa och lägger sakta mer svärta. Jag använder ganska uselt papper i min skissbok. Jag antar att det blir svårare, särskilt då jag är långsam och gärna pillar(överarbetar). Jag får passa mig för pilla - ytan dör så snabbt.

Jag läste, ännu en gång, Maria Gripes Tordyveln flyger i skymningen. Selandria Selandria Aegyptica visade sig vara en påhittad blomma. Det var synd. En sådan hade jag velat ha i mitt fönster. Följa dess utveckling med bildskapande.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar