tisdag 20 mars 2012

Ateljén, Micke Lindén och Godnatt mister Tom.


Jag minns tidiga höstmorgnar i mellanstadiet – doften av levande ljus och nyvässade pennor, mummel, den glatta ytan på bänklocket, regnet mot de stora fönstren.

Micke Lindén, klassföreståndaren, satt bakom katedern i en välkammad proggfrisyr och med vilt skägg och läste ur en bok varje morgon:  Roald Dahls Matilda, Michael Endes Den oändliga och Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian. Han hade en vit ring på jeansen efter snusdosan. Vi satt i mjukiskläder och lyssnade. De elever som ville teckna fick göra det. Jag tecknade varje morgon. Och lyssnade.

Jag minns särskilt Godnatt Mister Tom. Den påverkade mig mycket. Och Micke Lindéns läsning.

När jag tecknar idag lyssnar jag ofta på ljudböcker. Jag stänger ute världen för att skapa en egen. Den skapade världen kan vara ömtålig, ibland räcker det med ett sms så är illusionen bruten. Samtidigt är den inbjudande och den släpper ofta in mig lika lätt som jag trätt ur den.

Det händer att jag lyssnar på samma böcker idag som jag lyssnade på under mellanstadiet.

Min värld som jag skapar för att arbeta i är baserad på mitt minne av klassrummet från mellanstadiet. Med Micke Lindén som läser för mig bakom katedern.  


2 kommentarer:

  1. Åh godnatt mr tom är underbart fin! Fick läsa den på gymnasiet och har älskat den sedan dess. Köpte filmen för ett tag sedan. Den va också magisk! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen eller hur? Jag kanske ser filmen en dag å, eftersom du tycker om den så mycket! Kram!

      Radera