torsdag 21 juli 2016

Del 1. Dagdrömmar

Jag tar upp telefonen och pausar ljudboken, kan inte koncentrera mig längre. Dagdrömmarna verkar täppa till flödet mellan hjärnan och yttervärlden - inget kommer in och inget kommer ut.

Det är nämligen bara lite mer än en vecka kvar tills jag flyttar in på Nebbeboda skola. Det var i våras som blev jag tilldelad Harry Martinsons vistelsestipendium och nu får jag bo och arbeta i hans lärarbostad under två hela veckor.
     Konstigt nog är det inte tecknandet som fyller dagdrömmarna. Istället tänker jag på mötet med Martinsons natur, och vad ensamheten kommer göra med mig som människa.



På kvällen har jag datorn i sängen, letar fram mailet från Olofströms kommun och öppnar den bifogade filen Välkomstbrev:



Lägenheten över skolsalen består av ett rum med en dubbelsäng, ett större kök, dusch och toalett. Köket är av enkel standard, dock med kylskåp, mikrovågsugn, spis och rinnande varmt och kallt vatten. Duschen är nyrenoverad och det är även toaletten på entréplanet. I anslutning till duschen finns en tvättmaskin.



Ingen ugn. Hm, det kan nog vara bra. Kanske behöver jag semester från bakningen också? Jag öppnar ett nytt dokument och döper det till Nebbeboda Lista. Sen skriver jag: Kaffepanna, Snusmumrikmugg.



Till lägenheten hör även skolsalen. Den är nymålad och har en fin utsikt över sjön, som Harry Martinson beskrivit som oceanen.



Jag dagdrömmer igen. När jag äntligen återvänder antecknar jag flitigt: Kastspö, Spinnare, Tält, Supercykel. Jag skyndar mig att spara dokumentet innan nästa dagdröm kommer, men nu är jag alldeles för upprymd för att somna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar