onsdag 1 augusti 2012

Hundkompisar, människokompisar och Rotrings Rapidograph.




Jag är en kattmänniska. Vi hajar varandra. Vi pratar med blicken och jag förstår inte hundar – jag vet aldrig vad jag ska säga när någon vilt främmande, hund eller människa, kommer fram och nosar en i skrevet. Det är något som brister i kommunikationen. 

Muffe är en av mina få hundvänner. Han tar tidiga morgonpromenader på mitt jobb med husse Björn. Muffe har sina kompisar som han vill hälsa på och jag har blivit en av dem. Muffe börjar skutta och dra i kopplet när han får syn på mig och lägger sig på rygg för att bli kliad på magen. När han är nöjd så går han igen - enkel och rak kommunikation. Det gillar jag. Vi hajar varandra.
   Veckan innan min semester tog Muffe med matte Marie-Louise på sina tidiga morgonpromenader. Marie-Louise berättade att hon målar och under semestern far hon och Björn till Hamburg för att handla konstnärsmaterial på Boesner, en tokvälsorterad konstbutik. Ville jag ha något kanske? Jag bad att få tänka på saken och återkomma.  

Hans Arnold och andra samtida skräcktecknare använde Rotrings Rapidograph. Linjen är jämn och utan karaktär och rapidographen var ett måste i varje arkitekts verktygslåda, före den digitala revolutionen. Rotring var rapidographens Rolls Royce.
   Jag har för mig att jag läst någonstans att Joakim Pirinen tecknade SOCKERCONNY med en rapidograph – frustrationen över att han fick gå över varje linje många gånger för att skapa karaktär.
   Jag provade teckna med Faber Castells rapidograph, eller rörtuschpenna som den kallas nuförtiden, för första gången på Ölands folkhögskola. Jag ville teckna som Edward Gorey och jag letade länge efter en penna som kunde skapa samma karaktärslösa linjer. Det var Sten Bojing, min fotolärare som arbetat som illustratör, som tills slut förstod vilken penna jag sökte efter. Jag vill minnas att jag fick min första rörtushpenna av min teckningslärare Ernie Lindgren.

Idag har jag varit hemma hos Muffe och Björn och Marie-Louise och tittat i Boesnerkatalogen. Jag har alltid velat prova en äkta Rotring rapidograph och när jag fann den i katalogen lovade Björn och Marie-Louise handla med sig en hem till mig. 



1 kommentar: