söndag 11 november 2012

I ett hus vid skogens slut

När jag ser det röda staketet och den svarta skylten med Roslagstext i vitt har jag bara några kurvor kvar till hemmet i skogen. Jag saktar alltid in bilen här och tittar på det märkliga huset. Kanske är Kim M Kimselius ute och går med sina hundar? Kanske, men antagligen sitter hon och skriver. Och jag filurar över det ser ut i hennes skrivarlya, hur det känns i rummet där Blekinges stora ungdomsförfattare skapar sin magi.

Idag lämnade jag lite saker i rummet som ska vara min ateljé under kommande fem månader. Jag behöver en stol, en lampa och en pelargon - det finns redan ett skrivbord. Det viktigaste är dörren som jag kan stänga och låsa mot världen.

I somras spenderade Nina och jag någon vecka hemma i skogen. På väg mot sjön och fiske möter vi Kim på promenad med hundarna. Jag är glad att se henne igen. Det tar en liten stund innan hon känner igen mig med glasögon, aningen mindre hår på huvudet och en aning mer i ansiktet. Jag är nyfiken på hennes skrivarlya och Kim bjuder hem oss till kvällen efter. 

Nä vi går in genom grinden har Nina har gitarren över axeln och Kim möter oss med en kram. Medan Jan dukar fram visar Kim oss runt. Hela huset andas av kärlek mellan Kim och Jan, till hundarna och böckerna.
Det är skört och tokprivat att kliva in Kims skrivarlya. Jag går runt i rummet och försöker känna in. Och det är lätt. Det är speciellt att vara här.

Vi har mycket att prata om: skapande, kreativa processer, framgång och andlighet. Vi arbetar inom olika kreativa områden, bildkonst och musik och skrivande, och vi pratar samma språk – våra processer har så många gemensamma nämnare och ofta korsar de varandra. Jag lyssnar gärna på ljudböcker när jag tecknar och Kim lyssnar på musik.

Under kvällen tar Nina fram gitarren spelar och sjunger oss alldeles tårögda och darriga och Kim vill gärna prova att skriva med Ninas skiva i spelaren. Ninas nya singel: Nina Wiemer – Epilogue (jag har tecknat omslaget!)



Kim M Kimselius har 23 böcker utgivna. Ikväll plockar jag upp Att skriva med glädje om skrivandets hantverk och om Kims väg till att bli författare. Läs om Kim och hennes arbete: http://www.kimselius.se/ och http://kim-m-kimselius.blogspot.se/

Kram!

1 kommentar:

  1. Tack! Jättefint inlägg! Många kramar till dig och Nina från Kim

    SvaraRadera