måndag 1 augusti 2016

Del 6. Skogsmörkret

Det är min första natt här och jag somnar tidigt, utmattad av alla intryck.

Plötsligt vaknar jag. Det är mörkt och mitt hjärta dunkar hårt i hela kroppen. En bil saktar in ute på vägen, gruset krasar när den kör in till kanten och stannar. Dämpad radiomusik som tystnar tvärt, motorn stryps. Bildörren öppnas, stängs.

Steg i mörkret.

Jag tassar fram till fönstret, gläntar på gardinen. Någon med pannlampa korsar vägen, går ner mot sjön och försvinner in bland slyn. En dryg timme senare kommer hen tillbaka, startar bilen, kör sin väg. Jag lyckas somna om.

Så vaknar jag av grenar som knäcks i skogsmörkret, jag ligger alldeles stilla och lyssnar. En snabb serie av dova dunsar, ett skri - vildsvin! Spännande! Jag kommer på benen och skyndar fram till fönstret.

Jag sitter länge och lyssnar, kisar in i skuggorna. De kommer aldrig tillräckligt nära huset, men nästa natt ska jag vara beredd.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar